Mød brødrene bag Shamballa Jewels

Mads og Mikkel Kornerup grundlagde deres smykkevirksomhed ud fra en østlig inspiration og et ønske om at designe eksklusive smykker til mænd. Læs her, hvordan det gik til.

Sponsoreret indhold

Hvordan startede det hele?
Mads: “Under min første rejse til Brasilien, da jeg var 19 år, blev jeg betaget af ædelstenenes skønhed, og den fascination har aldrig sluppet mig. Min kærlighed til smykker og design kom naturligt derefter og sendte mig ud på en rejse, som til sidst krystalliserede sig i skabelsen af Shamballa Jewels.”

Hvad ville I gerne opnå?
Mikkel: “Vi ville nå vores vision om at skabe et high-end smykkebrand, der er mere end bare kostbare materialer – som går ud over det, der blot er luksus. I begyndelsen ønskede vi primært at skabe herresmykker til den moderne mand. I århundreder har mænd båret smykker som et vidnesbyrd om deres tro, præstationer eller minder, men i mange år er det blevet erstattet af et smukt jakkesæt og det perfekte ur. Vi troede – og tror stadig – at de to ting kan kombineres. Over årene er kvindekollektionen også kommet til, og i dag skaber vi smykker til både mænd og kvinder.”

Hvordan er det at arbejde sammen som brødre?
Mads: “At arbejde sammen hver dag – og bygge det brand, som Shamballa Jewels er blevet til – har gjort, at vi har kunnet bevare det stærke forhold, vi har haft, siden vi var børn. Og så udnytter vi hinandens styrker – jeg har ansvaret for den kreative udvikling af brandet, mens Mikkel er langt mere teknisk dygtig, hvilket hjælper med at omsætte de kreative ideer til et stærkt og innovativt brand.”

Hvad er det mest fascinerende ved at designe smykker?
Mikkel: “Det er fusionen af traditionelt, tusindårigt håndværk med de innovationer, der kan føre hvert design et skridt videre. Når vi taler om produktudvikling, er det spændende at udforske nye muligheder og finde løsninger, hvor andre måske ikke ser dem.”

Hvad inspirerer jer?
Mads: “Der er ingen tvivl om, at vores inspiration kommer fra Fjernøsten og den filosofi, de lever efter der, samt de farver og æstetikker, som kendetegner denne del af verden. Og helt konkret har Kathmandu været en inspirationskilde, fordi byen har en så rig historie, hvor hinduismen og buddhismen er flettet sammen. Den kunst og det håndværk, de har – træudskæringer, statuer, krystaludskæringer – er simpelthen forbløffende og helt ud af denne verden. Jeg tager alle disse fantastiske symboler og omsætter dem til min danske designæstetik. Vi har desuden hentet inspiration til Shamballas logo fra det hellige tibetanske symbol, den dobbelte vajra. Vi har adopteret fire dyder, som er repræsenteret af det dobbelte vajra-symbol – glæde, kærlighed, medfølelse og visdom – som repræsenterer de fire retninger af den dobbelte tordenkile. Det er vores fortolkning af det gamle østlige mytiske symbol.”

Hvornår og hvordan fik Shamballa Jewels sit store gennembrud?
Mads: “I 2001, lige i starten af Shamballa Jewels, fik vi chancen for at designe et armbånd til musik-mogulen Jay-Z. New York oplevede på det tidspunkt en stor yoga-bølge, hvor mange berømtheder begyndte at praktisere yoga og meditation. Jay-Z var en del af den bevægelse og ønskede et armbånd, der skulle være mere meditativt end det traditionelle rap-smykke. Så vi skabte en række guldkugler med hans personlige indgraveringer – hans tøjmærkelogo, initialer samt to diamanter på hver 0,5 carat. Det var fødslen af det ikoniske Shamballa®-Braided Bracelet, og det satte os i gang på en rejse, der varer til i dag.”

Hvilken oplevelse i Shamballa Jewels har gjort størst indtryk på jer?
Mikkel: “Der har været så mange smukke oplevelser og opnåelser undervejs, at det er svært at pege på den allerstørste. Når det er sagt, må åbningen af vores flagship store i København være en af dem.”

Mads: “At se Karl Lagerfeld bære vores ikoniske Shamballa®-armbånd med colombianske smaragder til et af hans shows var også en oplevelse, vi ikke glemmer foreløbig. Jeg husker, at jeg tænkte den aften: ‘Vi har sat farver på Karl – vi gjorde det!'”

Læs mere på www.shamballajewels.com

Del denne artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest