Sponsoreret indhold
60 år er gået, siden den første Lamborghini så dagens lys. Det italienske supersportsvognsmærke blev fejret i Danmark med biler, festligheder og racerløb på FDM Jyllandsringen.
1963 var året, hvor en italiensk forretningsmand ved navn Ferruccio Lamborghini præsenterede verden for et helt nyt bilmærke, som skulle udfordre verdens mest kraftfulde og eksklusive sportsvogne. Mærket var Automobili Lamborghini, og bilerne skulle produceres på en nyopført og topmoderne fabrik på den italienske Po-slette nær byen Sant’Agata Bolognese.
De vilde visioner skabte skepsis i datidens bilbranche, eftersom Lamborghini-navnet dengang faktisk var forbundet med traktorer. Men i dag, 60 år senere, er tvivlen om Ferruccios Lamborghinis visioner for længst erstattet af årtiers begejstring og fascination for en perlerække af bilhistoriens sportsvognsikoner – fra tressernes 350 GT og Miura over halvfjerdsernes og firsernes Countach til nutidens Revuelto, som er fabrikkens første model, som kombinerer den berømte V12-motor med plugin-hybrid-teknologi.
Lamborghini-oplevelser for øjne og ører
60-året for Lamborghinis blev i slutningen af august fejret over hele verden, og i Danmark havde Lamborghini Copenhagen stablet et storstilet event på benene i forbindelse med en af Danmarks største motorsportsbegivenheder, Grand Prix Danmark, på FDM Jyllandsringen. Lamborghini Copenhagen blev etableret af Semler Gruppen i 2003 og har dermed i år kunnet fejre 20-års jubilæum som eneforhandler af Lamborghini i Danmark.
“Lamborghini er et af bilhistoriens mest legendariske sportsvognsmærker, og derfor var det oplagt at fejre 60-året i et forum, som netop er tilegnet de mest entusiastiske fans. Det blev en dag med masser af Lamborghini-oplevelser for både øjnene og ørerne,” fortæller marketingchef hos Lamborghini Copenhagen, Mia Skjoldstrand.
Internationale stjerner i kamp på banen
På racerbanen demonstrerede den tidligere VM-vinder i Lamborghini Super Trofeo og Lamborghini GT3 Junior Driver, Frederik Schandorff, samt nuværende Super Trofeo Junior Driver Patrick Mathiesen, deres evner i Special Saloon-klassen, som i den særlige anledning fik deltagelse af flere Super Trofeo-biler fra den prestigefyldte internationale mærkeserie.
Frederik Schandorff tog sejren i overlegen stil, da den 26-årige racerkører sikrede sig både pole position og vandt alle tre heats i Special Saloon Car – og undervejs satte Schandorff da også lige ny banerekord på den danske nationalracerbane ved at runde en omgang i tiden 1.04,629 minutter. Sidenhen er der dog blevet sat ny banerekord af Valdemar Eriksen Racing i en Ligier LMP3-racer (1:04,342).