Monaco og TAG Heuer hænger sammen

Max Verstappen of Red Bull Racing during first practice ahead of the Formula 1 Grand Prix of Monaco at Circuit de Monaco in Monaco on May 24, 2024. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images)

TAG Heuer har i årtier været tæt knyttet til motorsport i almindelighed og Formel 1 i særdeleshed.
Nu vender mærket tilbage som officiel tidtager af Formel 1 i året, der markerer formatets 75 års jubilæum. Samtidig bliver TAG Heuer den første titelpartner nogensinde, når Monacos Grand Prix afholdes den 25. maj.

Sponsoreret indhold

Når Formel 1 Grad Prix Monaco skydes i gang den 25. maj i de snævre gader i fyrstendømmet, er det for første gang nogensinde med en titelpartner på sidelinjen. Urmærket TAG Heuer har nemlig indgået et samarbejde med organisationen bag Formel 1 om at markere, at Formel 1 i år har eksisteret i 75 år – og ikke mindst, at TAG Heuer fra 2025 er vendt tilbage som officiel tidtager for sporten.

Monaco er TAG Heuers ‘hjem’
Løbet vil nu hedde Formula 1 TAG Heuer Grand Prix de Monaco, og det glæder TAG Heuers CEO, Antoine Pin: “Monaco er virkelig vores åndelige hjem og indkapsler meget af det, vi står for hos TAG Heuer. Det er en udfordrende gadebane, der belønner dem, der udviser den største mentale modstandskraft og fysiske styrke – et sted, hvor kørere presser sig selv til det absolut yderste. Vi er beærede og begejstrede over at forny vores partnerskab med Automobile Club de Monaco og udvide vores aktiviteter i Fyrstendømmet, hvor TAG Heuer er de første til at bære denne prestigefyldte titel.”

Grand Prix’et i Monaco er et af de eneste ægte gadeløb tilbage i Formel 1. De smalle veje og mange sving kræver meget af kørende og gør det svært at overhale. Foto: Getty Images

TAG Heuer vender hjem til Formel 1
Mens Formel 1 i år kan fejre sit 75-års jubilæum, er det også et festligt år for TAG Heuer, der er vendt tilbage til sporten som officiel tidtager. Partnerskabet mellem TAG Heuer og Formel 1 personificerer en fælles filosofi mellem de to ikoniske brands, hvor præcisionsingeniørkunst, banebrydende teknologi og avantgarde materialer er i fokus.

TAG Heuer har en rig historie i Formel 1 og har i årtier været tæt knyttet til motorsportens kongeklasse. TAG Heuer var således det første luksusmærke, der fik sit logo på en Formel 1-bil i 1969; det første til at sponsorere et team i 1971 (Ferrari), og med 239 sejre, 613 podiepladser, 9.471 point, 11 verdensmesterskaber for konstruktører og 15 verdensmesterskaber for kørere gennem sine samarbejder med teams, er det et af de absolut mest succesfulde mærker i historien, der er associeret med Formel 1.

Et nyere TAG Heuer Monaco i titanium fra 2023
(ref. CBL2182.FT6235).
Pris 85.500 kr.

TAG Heuer og Formel 1 gennem tiden
I 1960’erne og 1970’erne var det kørere som Jochen Rindt, Jo Siffert, Niki Lauda og Ronnie Peterson, der blev stil-ikoner med Heuer-kronografer på håndleddet, mens 1980erne og 1990’erne bød på utrolige
rivaliseringer mellem Alain Prost og Ayrton Senna, hvor de dominerede i bl.a. Monaco bag rattet i deres TAG Heuer-sponsorerede McLaren-racere.

I slutningen af 1990’erne og 2000’erne triumferede Mika Häkkinen, David Coulthard, Kimi Räikkönen og Lewis Hamilton på Monacos gader – alle med en TAG Heuer på håndleddet, når de indtog øverste trin på podiet.

I de senere år har Daniel Ricciardo, Max Verstappen og Sergio Pérez sikret sejre med TAG Heuer ved deres side gennem sponsoratet af Oracle Red Bull Racing.

TAG Heuer
– schweizisk kvalitet siden 1860

TAG Heuer blev grundlagt i 1860 af Edouard Heuer i Schweiz. Gennem årene blev Heuers ure kendt for at levere de fineste og mest præcise kronografer (stopursfunktionen i et ur), og i det 20. århundrede udviklede Heuer flere teknologiske landvindinger, bl.a. den første kronograf til instrumentbrætter i biler i 1911. Det åbnede for et lidenskabeligt samarbejde med motorsporten. Det var især Edouard Heuers oldebarn, Jack Heuer, der som leder af virksomheden i 1960erne og 1970erne udviklede det tætte samarbejde med motorsporten. Han stod bl.a. bag udviklingen af serien Carrera i 1963, opkaldt efter et af de vildeste udholdenhedsløb i 1950’erne, Carrera Panamericana Mexico Road Race. I 1969 udviklede han den karakteristiske model Monaco med den firkantede kasse.

Del denne artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest