Bilmærket med den rige motorsportshistorie og de potente benzinmotorer fejrer 20 år i Danmark. Mærket er samtidig godt på vej i deres Beyond100-strategi, som betyder, at Bentley fra 2026 kun vil tilbyde plug-in hybrider og fuldt elektriske modeller.
Bentley Copenhagen er den eneste danske forhandler af det luksuriøse britiske mærke, og sådan har det nu været i 20 år. Det var nemlig i november 2003, at forretningen havde officiel åbning, og timingen kunne ikke have været meget bedre, for det faldt sammen med lanceringen af sportscoupéen Continental GT, som blev bygget på en nyudviklet og topmoderne platform, og som var den første nye Bentley under Volkswagen Gruppens ejerskab. Den elegante model formåede med sin i dag så legendariske W12-motor at begejstre de traditionelle Bentley-kunder, mens den samtidig tiltrak et nyt og yngre segment. Den første fabriksnye Bentley, som blev leveret fra Bentley Copenhagen, var netop en Continental GT – i farven Dark Sapphire.
Mange højdepunkter
Et andet Bentley-højdepunkt med dansk islæt i 2003 var naturligvis Tom Kristensens sejr i 24-timersløbet på Le Mans, som blev udført i den smukke og højteknologiske racerbil, Bentley Speed 8. Denne præstation var blot med til at understrege et nyt kapitel i historien om mærket fra Crewe.
“Der var ellers ikke mange i branchen, som dengang mente, at et mærke som Bentley havde nogen som helst chance i Danmark,” husker After Sales Brand Manager hos Bentley Copenhagen, Morten Henningsen. Han var den første tekniker til at blive ansat på værkstedet ved åbningen i 2003. I dag består organisationen af lidt flere, deriblandt fem personer på værksted og eftermarked.
Bentley er under forandring
I 2015 introduceredes Bentayga, som både globalt og i Danmark gjorde mærket attraktivt for et endnu bredere segment. Samme år blev Rasmus Albrechtsen ansat hos Semler Premium, og som Country Manager har han i dag det overordnede ansvar for Semler Premiums mærker i Danmark.
“Den klassiske danske opfattelse af Bentley er, at det er et yderst traditionsbundet og nærmest aristokratisk bilmærke, der tiltaler en moden målgruppe. Det er også rigtigt. Men i virkeligheden har Bentley ambitioner om meget mere, og vi ser allerede nu en forandring på samme niveau, som med introduktionen af Continental GT for 20 år siden,” lyder det fra Rasmus Albrechtsen.
Rasmus Albrechtsen fremhæver blandt andet udfasningen af den legendariske W12-motor som et af de helt store og afgørende tiltag fra Bentley lige nu. Dette sker i tråd med mærkets Beyond100-strategi, som betyder, at Bentley fra 2026 kun vil tilbyde plug-in hybrider og fuldt elektriske modeller.
“Bentley-kunderne kan godt lide traditionerne, de kan godt lide historien, og frem for alt sætter de pris på den kompromisløse tilgang til det gode håndværk og høje kvalitet. Men de er også teknisk interesserede og de er moderne orienterede, og dette gør det muligt for Bentley at bære de gamle dyder ind i en ny og spændende elektrisk tidsalder.”
Se mere på www.copenhagen.bentleymotors.com