Mens vi venter: Få et smugkig på den nye Porsche Macan

Mens verdenspremieren på den nye Porsche Macan nærmer sig, har fabrikken frigivet de første skitser af den nye og fuldt elektriske SUV.

Der er kun få dage til verdenspremieren på den nye Porsche Macan, og som opvarmning er to skitser af den sportslige SUV nu blevet offentliggjort. Det er blot anden gang, mærket introducerer en fuldt elektrisk model – men det er første gang, der er tale om en elektrisk version af en allerede velkendt model.

“Den nye Macan er den første Porsche, som vi gør elektrisk ud fra en eksisterende model,” lyder det fra Vice President Style Porsche, Michael Mauer, som er øverste ansvarlige for fabrikkens designafdeling. Han gør det klart, at enhver ny model tydeligt både skal kunne genkendes som en del af Porsche-familien og som en efterfølger til den pågældende model, og at den samtidig skal opfattes som ‘den nye’. At finde den rette balance mellem den klassiske og innovative Porsche er altid en udfordrende opgave.

Tekniske krav starter processen

“Designprocessen begynder faktisk allerede ved de tekniske krav til bilen. Meget tidligt i forløbet fastsættes bilens ‘package’, som beskriver placeringen af forskellige komponenter i bilen. Dette arrangement er meget afgørende for at få de basale proportioner til at fungere. Den klassiske Porsche-coupélinje ville for eksempel ikke være mulig at skabe med et hvilket som helst arrangement,” forklarer Michael Mauer og påpeger, at skiftet fra en benzinmotor til en fuldt elektrisk drivlinje absolut har givet udfordringer. Men samtidig har det også åbnet op for nye muligheder.

“Ved at fjerne den klodsede benzinmotor har vi jo for eksempel fået mulighed for at fremhæve formen på fronthjelmen. Til gengæld har vi fået et pladskrævende batteri, som påvirker forholdet mellem bilens højde og bredde, hvilket spiller en rolle for aerodynamikken, som i sidste ende er en vigtig faktor i udviklingen af en elektrisk sportsvogn,” siger Michael Mauer. Han tilføjer, at det kun er på grund af det tætte samarbejde mellem Porsches designere og ingeniører, at den nye Macan har en vindmodstandskoefficient på 0,25 – hvilket gør den til en af de mest strømlinede SUV-modeller på markedet.

Mere end 200 kreative ansatte

“Et andet vigtigt aspekt af det, vi gør, er selve sammensætningen af holdet. Vi kombinerer meget erfarne designere med unge talenter, og denne dynamik udløser som regel enormt spændende idéer. Samlet set har vi omkring 200 ansatte i designafdelingen,” forklarer Michael Mauer.

Hvad der til gengæld ikke er vigtigt er, at den elektriske drivlinje skal komme til udtryk i Porsches visuelle identitet. Fabrikken har nemlig besluttet, at der designmæssigt ikke skal skelnes mellem fuldt elektriske modeller og modeller med brændstofmotor. “Porsche forbliver Porsche. Selv en elektrisk Porsche er en sportsvogn i sit segment, og ud fra dette standpunkt er det kun naturligt, at vi ikke tilsidesætter vores velkendte design-DNA”, fastslår designchefen og tilføjer, at denne holdning også kommer til udtryk med den første elektriske SUV fra Porsche.

Absolut en Porsche, tydeligvis en Macan

“Den nye Macan er ved første øjekast en Porsche, og det er tydeligvis en Macan. Vi har bevaret de fundamentale proportioner, som definerer, hvad en sportsvogn i dette segment repræsenterer for Porsche. Designet er forfinet inde og ude, og den nye Macan er endnu mere sportslig og skaber en endnu mere dynamisk stemning.”

/PM – udsendt af Porsche 22. januar 2024

Del artiklen
Facebook
X
LinkedIn